zondag 24 maart 2013

Pak je kans! Wees creatief in oplossingen bij uitdagingen

- Elke dag word ik meer en meer flexibel, creatiever en veerkrachtiger, ik zie veel kansen voor oplossingen in al mijn uitdagingen.

Afgelopen week was ik op een bijscholing van Dreamchild. We gingen kijken naar hoe wij onszelf meer zichtbaar konden maken als gezinscoach en trainer van opvoedingscursussen. Bovenstaande eigenschappen, flexibiliteit, creativiteit en veerkracht, zijn hier wel heel behulpzaam in. Zichtbaarheid is best wel een uitdaging voor een eigen onderneming, ook voor mijn coachingspraktijk. En ik kan daar nog best wel wat hulp bij gebruiken. Ook daarom schrijf ik ook regelmatig blogs, ik hoop dat jullie er van genieten en dit ook met jullie vrienden willen delen! Ik houd van schrijven en deel graag mijn inzichten en enthousiasme over persoonlijke groei en relaties.

Een duidelijk inzicht voor mij die dag was dat alle eigenschappen altijd meerdere kanten hebben. Dit kunnen we zelf ervaren, maar ook anderen kunnen een ander perspectief bieden. Mijn veelzijdigheid is soms een uitdaging voor mij. Dat klinkt misschien raar, maar eigenschappen die te groot worden, of die je te groot maakt, worden vaak je valkuil. Mijn veelzijdigheid geeft veel mogelijkheden in mijn leven en dat vind ik fijn, maar soms denk ik wel eens dat ik meer gerichte keuzes moet maken. Vooral voor anderen, omdat dat misschien wel overzichtelijker zou zijn, maar voor mezelf voelt dat niet echt vrij en flexibel. Een creatieve oplossing kwam naar voren: soms is het goed om een beetje minder te laten ZIEN van wat ik weet en in huis heb, maar ik hoef het niet minder te laten worden. Ik kan gewoon mezelf zijn. We kunnen alles zijn, de keuze ligt niet in het 'zijn', maar in wat en hoe we onze eigenschappen gebruiken op dat moment en waar nodig, we zijn alles. We hebben sommige kwaliteiten meer ontwikkeld dan anderen, toch is het besef dat we ALLES in ons hebben een mooie gedachte, toch? We kunnen de eigenschappen die we nodig hebben inzetten bij onze uitdagingen. Mij helpt het altijd om in eigenschappen/deugden of kwaliteiten te denken. De vraag: "wat is nu nodig?" helpt mij creatief te zijn in mijn oplossingen.

VERANDERING
Als je wilt openstaan voor nieuwe dingen, is het belangrijk om oude patronen en geloofsovertuigingen (gedachten over hoe jij denkt dat het moet zijn) los te laten.
Verandering is voor veel mensen niet makkelijk. We ervaren misschien angst om dingen los te laten of hebben onzekerheid over de toekomst. Veel mensen ervaren stress als er geen duidelijke structuur (meer) is, omdat het onveilig voelt. Hoe is dit voor jou? Blijf je liever bij het oude? Als je merkt dat dingen niet werken, geef je dan de omstandigheden de schuld of ga je kijken wat je er zelf aan kunt doen? Je kan mopperend in een sleur blijven hangen, of er voor kiezen iets nieuws te proberen! Misschien gemakkelijker gezegd dan gedaan?

Verandering brengt altijd enige stress en onzekerheid met zich mee. Vooral als je gesteld bent geraakt op de manier waarop alles altijd vertrouwd was en je hierin veiligheid of verbondenheid voelt, is het moeilijk om patronen te doorbreken of afscheid te nemen van het oude. Denk maar eens aan verhuizingen, een andere school of nieuwe baan, zwangerschap, echtscheiding, menopauze of pensionering. Ook kinderen die voor het eerst gaan logeren of tanden krijgen of in de puberteit komen, ervaren deze onzekerheid. De Bachbloesem Walnoot is hier een goede hulp bij en een onderdeel van de EE-10 remedie. Ze helpt je vol te houden totdat je de nieuwe situatie weer onder controle hebt.

DAADKRACHT en FLEXIBILITEIT
Tot slot wil ik nog iets zeggen over een ander thema dat bij dit middel hoort: Daadkracht. (Dit refereert naar de bachbloesem Eik, dat samen met Walnoot en Bronwater ook een bestanddeel is van EE-10.) Sommige mensen hebben veel daadkracht en sommige minder. Zoals alles twee kanten heeft, kan een teveel aan daadkracht ook tegen je keren. Doorzetters, halen hun vreugde, die ze zichzelf vaak ontzeggen, uit de vreugde van anderen die zij hebben kunnen helpen. Hulp vragen is iets wat ze niet snel zullen doen, aangezien ze dat als een vorm van zwakte zien of anderen niet tot last willen zijn. Het is erg moeilijk om niet altijd te kunnen voldoen aan de hoge verwachtingen van jezelf en anderen, als je tegen lichamelijke beperkingen aanloopt. Want het enorme werk dat deze doorzetters verzetten, maakt hen natuurlijk ook moe en omdat ze dikwijls over hun eigen grenzen gaan, raken ze op een gegeven moment uitgeput. (Burn-out)
Ondanks alles zijn deze mensen de grootsheid van hun ziel niet vergeten, deze brandt in hen en ze zien het als een plicht om hun bijzondere eigenschappen aan te wenden.

Als je jezelf hierin herkent, is het belangrijk om te gaan zien dat je juist de tegenstelling in het leven kan gebruiken om je te vormen en flexibel te maken. Je hoeft niet te vechten, totdat je er bij neervalt. De EE-10 remedie helpt ook om die innerlijke druk te verminderen, (de Bachremedie Bronwater hierin is daar verantwoordelijk voor) waardoor je meer met de stroom (flow) kan meegaan. Er is dan meer tijd om eigen gevoelens en behoeften te onderkennen, waardoor er ook weer meer energie naar binnen kan komen. Vitaliteit en vreugde kunnen dan terugkeren en de dingen die moeten gebeuren, worden op een meer speelse manier afgehandeld. De levensenergie komt terug, waardoor het doorzettingsvermogen niet een opgelegde karaktereigenschap is, maar één die van binnenuit naar boven komt. En dat maakt een heel verschil! Het leven wordt een stuk plezieriger.

Geen opmerkingen: