woensdag 6 maart 2013

Jezelf volledig accepteren en respecteren

- Ik hou van mezelf en accepteer en respecteer mezelf volledig en ik voel me vol vertrouwen om met alles in mijn leven om te gaan en ik heb een hoge dunk van mezelf.

Die 'hoge dunk' is vast een struikelblok voor velen. Maar waarom zouden we een lage dunk van onszelf hebben? De enige reden die ik kan bedenken is dat je bewust niet naar beste weten en kunnen wilt handelen, maar daar kan je zelf wat aan doen. Alle andere redenen zijn voor mij niet geldig. Wat andere mensen van ons vinden doet er eigenlijk niet toe.

Vandaag is het internationale vrouwendag, ik heb vele bijzondere vrouwen ontmoet en heb deze dag met vriendinnen gevierd! Heerlijk als je voelt dat je mag zijn zoals jij bent en als je wordt uitgenodigd om jezelf en je talenten met anderen te delen en waar het unieke in iedereen wordt gezien. Een echt feestje!

Loodkruid is een Bachbloesem die een onderdeel uitmaakt van de ingredienten in EE-8. Het is een bijzondere bloem die je bemoedigt om je innerlijke stem, je intuïtie (weer) te gaan volgen. Met haar mooie hemelsblauwe kleur wijst ze op onze verbondenheid met het spirituele. Dit ligt niet buiten onszelf, maar is juist van binnen te voelen. We zijn allen kinderen van iets groots! God, het Licht, de Bron, het Universum of hoe je het ook wilt zien. Zonder die verbondenheid te voelen kan je afhankelijk worden van een ander. We hebben wellicht het idee dat onze waarde afhangt van dat wat anderen van ons vinden. Of hang jij je waarde aan hetgeen jij doet of aan de resultaten die je (hebt) bereikt? Als je niet weet wat of wie jij bent, is dat een zeer waarschijnlijke optie.
Als wij onszelf niet kunnen definieren dan voelt dat heel onzeker. We gaan dan op zoek naar bevestiging van anderen. Alleen die geestelijke behoefte kan nooit alleen gevuld worden van buitenaf. We moeten onszelf leren bevestigen!

Onze grootste raadgever leeft binnenin onszelf. We hebben wel wat oefening nodig haar te horen. Ze is niet zo snel met raad geven als andere mensen. (Die raad kunnen anderen overigens beter zelf opvolgen!) Ze wacht rustig af totdat je de tijd neemt haar te horen. Daarvoor is het belangrijk om je denken even uit te schakelen. Onze gedachten zitten namelijk vol met vooroordelen naar onszelf en vervelende ervaringen die we de volgende keer absoluut proberen te voorkomen, waardoor we vaak de mist in gaan.

Voor mezelf heb ik een inzicht gekregen hoe ik mijn innerlijke stem, mijn intuïtie voorrang kan geven. Het woord ‘eigenlijk’ herinnert mij eraan, dat mijn ratio probeert mijn gevoel te onderdrukken. Mijn gedachten zijn soms van alles uit aan het vogelen: "...wat nou als… of zou het niet kunnen dat…” Toch blijft zachtjes het gevoel: “ Eigenlijk weet je heel goed wat je moet doen". Ik heb gemerkt dat ons lichaam daar ook een handje bij helpt en ze reageert dankbaar als we datgene kiezen wat goed is voor onszelf. We voelen ons dan rustig en tevreden worden.

EIGENWAARDE en ZELFRESPECT
Onze eigenwaarde hangt af van hoe we onszelf zien. Ben je niet 100% tevreden met wat en wie je ziet in de spiegel? Het wordt dan tijd dat je beseft wie je bent en dat je daarnaar gaat leven. Definieer jezelf! Jij bent het waard om gelukkig te zijn, liefde en overvloed te ervaren en een gezond, mooi lichaam te hebben! Dus doe daar wat aan en luister naar het antwoord dat van binnenuit komt, dat zegt wat je eigenlijk moet doen!

Veel mensen vinden het moeilijk om hun lichaam te accepteren zoals het is. Er zijn zoveel verschillende ‘goeroes’ die DE oplossing hebben gevonden om een prachtig en gezond lijf te verkrijgen, maar ook hierin reageert iedereen anders. Het is natuurlijk wel goed om je te laten informeren over gezond leven en over hoe het menselijk lichaam werkt. (Vraag me gerust!) Voor sommige mensen werkt een dieet of kan een bepaalde therapie geweldig aanslaan en dat is heel fijn, maar voor minstens de helft van de mensen werkt het (om welke reden dan ook) niet of niet genoeg. Dus vind vooral je eigen weg hierin en wees volledig integer naar jezelf! Handel naar wat jij weet dat goed is voor je. En blijf open staan, ga op zoek! Eet geen dingen die je 'eigenlijk' niet moet of wil eten, je lichaam protesteert vanzelf, luister ernaar!

Doe een sport of lichaamsbeweging die bij jou past en je vreugde geeft. Voor mij helpt het om elke dag een half uur tot een uur te wandelen, lekker genieten van de buitenlucht en wat groen om me heen. Soms ga ik alleen (goed om je denken dan even uit te zetten) en soms met een goede vriend(in). In mijn opinie (en volgens vele medische studies) zouden veel mensen zich een stuk beter voelen als ze die routine zouden inpassen in hun leven. Zo eenvoudig kan het zijn! Gewoon beginnen!

Vaak zijn we eigenwijs, gaan we tegen ons gevoel in. Maar we zijn 'eigenlijk' pas wijs als we onze innerlijke stem volgen. Ik wens je kracht om te doen wat je eigenlijk moet doen. Hoe meer we acht gaan slaan op wat onze intuïtie ons te vertellen heeft, des te meer groeit ons vertrouwen deze te volgen. Dit zelfvertrouwen en zelfrespect vervangt de onzekerheid en straalt door naar anderen. De verbondenheid wordt weer hersteld.

Geen opmerkingen: