dinsdag 8 januari 2013

Moedig je angst in de ogen kijken

THEMA EN AFFIRMATIE VAN DE WEEK
- Ik voel me veilig en beschermd ongeacht wat er gebeurt en ik voel moed en vrede in elke uitdaging en confrontatie of bij kritiek.-

We zijn al weer een nieuwe week gestart en in mijn vorige blog kon je al wat meer lezen over hoe je juist krachtiger kan worden door kritiek. Bijzonder in dit Formula for Life programma wat ik volg van Roy Martina, is dat de thema's perfect en moeiteloos in elkaar vloeien.

Deze week zijn de Royal Remedies EE6 en Immunisator aan de beurt om te helpen bij dit proces. Mail me even op info@goudenhorizon.nl als je deze middelen ook wilt gebruiken ter ondersteuning van je transformatieproces. Soms is veranderen niet zo eenvoudig en kan je wel een steuntje in de rug gebruiken.

LOSLATEN VAN ANGST
Roy zegt in zijn boek ‘Royal Remedies’: “Vrijheid is het loslaten van angst; vertrouwen en weten dat alles uiteindelijk goed komt, in het besef dat je sterker uit elke moeilijke situatie komt.” Dit boek kan je overigens gratis downloaden.

Vrijheid kan je alleen ervaren als je angst leert los te laten. Daarvoor moet je deze emotie wel eerst moedig en bewust in de ogen durven te kijken. Paulo Coelho heeft het volgende aangehaald in zijn boek Brida: “ De donkere nacht is de enige manier om te groeien. Wanneer we ons onderdompelen in de weg van de magie, is het eerste wat we doen ons overgeven aan een hogere macht. We komen tegenover dingen te staan die we nooit begrijpen kunnen. Niets zal het patroon volgen waaraan we gewend zijn. We zullen dingen slechts met ons hart begrijpen, en dat kan ons enigszins bang maken. De tocht zal lange tijd een donkere nacht lijken. Al ons zoeken is een daad van geloof.”

Ik houd van het lied van Bryan Adams uit de film ‘Spirit’. 'Sound the Bugel'. Het verhaal gaat over een paard dat zijn vrijheid verliest door zijn nieuwsgierigheid naar een wereld die hij niet kent. Hij gaf gehoor aan de roep van verandering en groei. Alle veiligheid die hij gekend had, was door één beslissing in een klap weg. En die beslissing had een hoop gevolgen die hem steeds verder van huis leken te brengen. Zo vergaat het ons ook vaak. Maar we moeten niet vergeten dat het vaak moeilijke pad dat wij lopen tot groei leidt. Ook als we fouten maken. We kunnen daarvan leren en de moed ontwikkelen om nieuwe beslissingen te maken. Als we dat beseffen zijn we vrij en is niets onmogelijk! Pas ervoor op om je te laten vangen door je eigen gedachten. Als je gelooft wat je denkt, dan is dat ook zo! De belangrijkste bevrijdende beslissing van ‘Spirit’, die hem zelfs het respect van zijn vijand opleverde, is een gigantische en bijna onmogelijke sprong over het ravijn. Hij weigert gevangenschap en waagt de sprong en is vrij! (Filmpje te bekijken op YOUTUBE)
Misschien kan dit inspireren om zelf ook de sprong te wagen door te kiezen voor vrijheid! De Royal Remedies kunnen je daarin ook in ondersteunen!

Op de voorkant van mijn boek, 'de Kracht van het Bestaan', heb ik mijzelf springend over het ravijn getekend. Als je goed kijkt zie je dat ik ook een enneagram heb getekend. Misschien ken je dit eeuwenoude model al, misschien niet. Er is veel te leren van het procesmodel van het enneagram, kijk maar eens of je het herkent:

STAPPEN NAAR VRIJHEID
Als je verandering (vrijheid?) wilt, begint dat bij:
1. onvrede over de huidige situatie, doordat je verbonden bent met het besef wat je eigenlijk wil en omdat je voelt dat er emotioneel iets moet veranderen.
2. doordat je op zoek bent, er met anderen over praat, wordt het beeld van verandering dat je hebt steeds duidelijker.
3. dit punt is een schokpunt, je krijgt hulp van buitenaf… doordat je een boek leest, of advies van iemand krijgt, een cursus volgt, deze blog leest… wat doe je ermee?
4. je raakt emotioneel in de war, je probeert balans te vinden in je emoties, je wilt terug naar punt 1, je weet dat je wil veranderen, maar hoe? Je moet springen naar punt 5, maar heb je genoeg geloof en vertrouwen? Anderen begrijpen je vaak niet, je staat alleen… besef je dat je moet vallen voordat je vliegt? Spring over het ravijn!
5. je ziet het resultaat van je sprong. Je begrijpt dat pijn noodzakelijk was om vreugde te kennen. Vol goede moed vervolg je jouw weg.
6. weer een schokpunt… de omgeving reageert (positief en negatief) op je verandering, je twijfelt, je hebt feedback nodig om zeker te weten of je wel de goede weg bent ingeslagen. (Bij ‘Spirit’ zie je dit duidelijk in de bevestiging van de generaal.)
7. alle reacties worden verwerkt en het eindresultaat is in zicht, je hebt er nu heel duidelijk zicht op.
8. je bent echt veranderd en dat is in je doen en je laten te merken. (geniet er van en neem je rust voordat je weer verder gaat)
9. het veranderingsproces kan op een hoger niveau opnieuw beginnen.

Ik heb gemerkt dat als ik me kan overgeven aan geloof en vertrouwen, dat alles uiteindelijk goed komt en dat ik me veilig voel. Daar heb ik ook moed voor nodig. Als ik de ingevingen van mijn hart blijf volgen, kan ik bij mezelf blijven en aanvaarden dat dingen soms een andere wending nemen dan ik had kunnen bedenken. Ik kan me dan laten verrassen door de dingen die dat weer met zich meebrengt. Uiteindelijk zijn niet de omstandigheden die maken wie we zijn, maar de manier waarop we er mee omgaan. Als we beseffen dat we altijd opnieuw keuzes kunnen maken, is die vrijheid toch veel beter dan angst om controle of veiligheid te verliezen?

Eigenschappen die hier ook ondersteunend kunnen zijn: zekerheid en onthechting. Bekijk ze op www.actonvirtues.nl (deugden)

Geen opmerkingen: