dinsdag 1 januari 2013

Vol zelfvertrouwen het nieuwe jaar tegemoet

THEMA EN AFFIRMATIE VAN DE WEEK
-Ik blijf in mijn kracht, wat er ook gebeurt, en voel me veilig over mezelf en vol zelfvertrouwen in elke situatie, inclusief in de situaties die me voorheen zouden stressen of me onveilig deden voelen.-

Welkom op dit blog en bij de start van weer een nieuw jaar van verandering en transformatie. Ik ben vol enthousiasme om deze reis opnieuw te beginnen. Opnieuw? Ja, want wat hier komt te staan, heb ik al eerder geschreven, (www.levensformule.blogspot.com) alleen aangevuld met de inzichten en inspiratie van nu.

Nou de affirmatie van hierboven komt wel krachtig binnen of niet? Het lijkt wel een van de vele goede voornemens. Toch is het wel in ons bereik, als wij ons niet gelijk laten meeslepen door onze emoties van angst en onzekerheid. Maarja dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

EMOTIES VERSUS GEVOELENS
Roy Martina legt in de gebruikersgids voor het programma 'Formula for life' zo mooi uit dat je geen controle hebt over je emoties (die we vaak verwarren met gevoelens), maar dat gedrag wel invloed heeft op je gevoelens! Emoties zijn immers een gewaarwording, die je net als kou of warmte niet kunt veranderen door er anders over te gaan willen voelen. Je kunt wel iets DOEN waardoor het anders voelt! Als je een trui aantrekt, dan voel je meer warmte! Bij elk gedrag of actie is er eerst een (morele) keuze. Soms ben je daar niet bewust van, laat je jezelf overheersen door de emotie en lijk je geen keuze te hebben. Dat is niet erg want je kunt jezelf altijd herstellen en het de volgende keer anders doen! Herken deze leermomenten en wees mild naar jezelf in dit proces. Besef altijd, dat “elk gedrag wordt ingegeven door liefde of de behoefte aan liefde” (citaat van Roy Martina).

Je bent verantwoordelijk voor wat je doet, zodra je ervan bewust bent!

Momenteel ben ik het boek 'Ik ben een goede relatie' van Fiona Brouwer aan het lezen. Ik vond het zo mooi om te lezen dat zij hetzelfde schrijft over emoties en gevoelens als ik ervaar. Ze schrijft: "Wil je je geestelijk ontwikkelen, dan is het essentieel dat je het verschil kent tussen emotie en gevoel. Emoties beginnen als een onbewust proces, het voelen van de emotie, waar het om gaat, is een bewust proces. (...) emoties die naar boven komen als er niet aan je geestelijke behoeften wordt voldaan. Deze emoties komen opzetten en beheersen je gedrag. Emoties zijn waarschuwingssignalen (...) Bewustwording begint met het herkennen van de emotie (...) Het bewustzijn van die emotie, de observatie en de keuze van de reactie, dat proces heet gevoel."

Als je kijkt naar de affirmatie van deze week, bovenaan, zie je dat daarin ook de keuze heel duidelijk is neergezet. Het is belangrijk om ons denken bewust te sturen en niet te laten leiden door onze emoties. Affirmaties kunnen daarbij helpen!

KARAKTEREIGENSCHAPPEN ONTWIKKELEN
Het Deugdenproject™, waarvoor ik me jaren als cursusbegeleider en deugdencoach heb ingezet, geeft een bijzonder inzicht over de karaktereigenschappen of deugden die we in onszelf kunnen laten groeien. Je zou deze eigenschappen ook als geestelijke behoeften kunnen omschrijven. Als we bijvoorbeeld aan zelfvertrouwen denken, dan is het goed om te beseffen dat we deze eigenschap al in potentie bezitten! We zijn immers kinderen van het Licht (Liefde) en mogen hierin groeien! Wat daarnaast nodig is: onze bewuste keuze en de inspanning die we willen geven om dit in praktijk te brengen.

Zelfvertrouwen breng je in de praktijk door: bereid te zijn van je fouten te leren, nieuwe dingen te gaan doen, je talenten in te zetten, moedig “ja” te zeggen uitdagingen en geduldig te oefenen en doorgaan totdat je jouw doel hebt bereikt. (Op www.actonvirtues.nl kan je zelfvertrouwen ook bij de reflectiekaarten vinden!)

TUNING
In mijn praktijk gebruik ik graag de Royal Remedies, omdat ze je kunnen helpen om in de juiste ‘frequentie’ te komen, zodat je potentieel jouw roep tot ontwikkeling beter kan ‘horen’. Als je de radio niet juist op de juiste frequentie hebt staan, is er ruis en is het moeilijk om te horen wat er gezegd of gezongen wordt. Dit kan ons irriteren. Als het niet lukt om de juiste zender te vinden, geven we meestal op en doen we de radio liever uit of zoeken een andere zender. Met deze Remedies kan je dus gemakkelijker de juiste frequentie vinden om je potentieel te horen en te ontwikkelen. Hierdoor zal je steeds meer en zuiver de balans kunnen vinden in de keuzes die je maakt. En dus meer vrede en liefde in jezelf en met anderen kunnen ervaren. Als je daar meer over wil weten, neem dan contact met me op! Deze week neem ik zelf Vitalisator en EE middel 1 (blaasmeridiaan) in, om me goed in te tunen op dit thema. Ik heb dit programma al eerder gedaan en ervaren dat er dan ook juist dingen op mijn pad komen om hier in te groeien. Die intentie had ik al gezet en grappig genoeg heb ik hier al weer met veel mensen over gepraat, omdat dit thema blijkbaar al speelt. Niet alleen bij mij, maar ook bij de mensen om me heen. Ik sta er niet meer verbaast over. Toch is het wel wonderlijk. Ik zal hier nog meer over schrijven deze week.

Wil je nog meer van mijn visie over zelfvertrouwen weten dan verwijs ik je graag naar mijn andere blog: www.goudenhorizon.blogspot.com (juli 2010, Op zoek naar houvast en Emotie versus gevoel) NB: Bachremedies zijn een onderdeel van de meeste Royal Remedies. Vitalisator bevat o.a. Haagbeuk en Olijf. Deze heb ik daar ook beschreven.

Ik hoop dat we samen kunnen groeien deze week in zelfvertrouwen en daardoor onze angst en onzekerheden kunnen ervaren als iets waar we wel invloed op hebben. Onze toekomst wordt bepaald door onze daden van vandaag. Op naar een goed 2013!
Tot gauw en ik kijk uit naar jullie reacties!

Geen opmerkingen: