woensdag 30 april 2014

Deel Creativiteit: jouw talent aan de wereld

Vandaag heb ik met een vriendin een reflectiekaart getrokken om wat inspiratie op te doen samen. Het was deze kaart: 

In een vriendschap en relaties is het goed om elkaar te zien en te horen met je hart. Wat maakt die ander zo speciaal en uniek? Voor mij is het belangrijk om elkaar ook te vertellen wat je ziet, dan ontstaat er, als de ander daar voor open staat, een connectie die waardevol is en puur. Dit erkennen van de ander, versterkt de vriendschap en maakt het leven meer waard, omdat het toevoegt en inspireert. Ik wordt altijd blij van zulke interacties.

VUUR EN PASSIE
Thuisgekomen dacht ik nog eens na over wat er in deze kaart staat en wat dat voor mij betekent. 'Je staat open voor de inspiratie die je orginaliteit doet ontbranden.' Dat stukje raakte mij. Ik ben de laatste tijd bezig met te overdenken wat de passie in mijn leven was en is. Als je een Burn Out hebt gehad, ben je alert op het woord vuur, brand, zon, licht en alles wat daarmee te maken heeft, althans ik wel. Ik vind altijd veel antwoorden in symboliek. Want dat vuur lijkt gedoofd in zo'n periode. En dat was heel erg voor mij, omdat ik het altijd heerlijk vond om te schijnen en te stralen.

De ene persoon krijgt een Burn Out, de ander wordt depressief of krijgt te kampen met een ziekte of andere persoonlijke omstandigheden die erg zwaar zijn om te dragen. We hebben allemaal onze uitdagingen. Als je jezelf kan openstellen voor creativiteit, heb je mijn inziens een krachtig hulpmiddel gevonden om jezelf bij te staan. Het helpt je om je originaliteit, je eigenheid te zien, waarmee je zingeving in je leven kunt (terug) brengen.

TALENT
Dus heb je soms je dag niet, doe dan iets waar je goed in bent of waar je blij van wordt. (Dat gaat vaak samen.) Voor sommigen is dat wellicht een broodje of koekjes bakken, voor anderen iets tekenen, schrijven of schilderen. Maar het kan ook een sportprestatie zijn, de passie die je legt in je werk of de tijd en liefde die je geeft aan je vrienden, kinderen of dieren. En zelfs gewoon genieten van een wandeling in het bos of langs het water. En ik heb hier zeker nog heel veel varianten niet genoemd.
Geef uiting aan wie je bent! 

Ik ben een creatief persoon, niet zo zeer met mijn handen, maar met mijn ideeën. En ik word altijd erg blij als ik iemand mag inspireren. Dat doe ik ook graag door iemand zijn of haar originaliteit te benadrukken. Ik kan die gemakkelijk in mensen zien. Dat is mijn talent. Creativiteit helpen ontbranden! :-)
Mijn passie is om het vuur levend te houden. In mezelf en anderen. Soms twijfel je aan jezelf en je mogelijkheden. Soms moet je door processen heen, die je kunnen helpen een andere kant van jezelf en het leven te gaan zien. Als je te veel hout op het vuur gooit, ben je snel door je voorraad heen. Hout is kostbaar en verzamelen kost tijd. In de Chinese filosofie wordt hout als inzicht en visie gezien. Vuur is de daadkracht en de actie om iets neer te zetten. Je krijgt dan aarde, daarmee materialiseer je en geef je houvast aan je ideeën. Over metaal en water heb ik het wel weer een andere keer.

Creativiteit, dat was een heel mooi inzicht vandaag.







Geen opmerkingen: