dinsdag 13 april 2010

Het geheim van overgave

Ik ben momenteel aan het lezen in een boek van Annemarie Postma: 'the Deeper Secret'. Het is een reactie op 'the Secret', wat veel mensen een tijd zagen als de oplossing voor hun (financiele) wensen en problemen. Zo heb ik het echter nooit gezien en Annemarie geeft woorden aan mijn gevoel van het 'geheim' van het leven. Het is niet echt een geheim denk ik, eerder een bewustwording. Grappig dat toen ik het boek in de bibliotheek wilde lenen, het computersysteem plat lag en medewerkers mij weinig kans gaven het boek te vinden. Ach ik dacht ik doe mijn best, en als het dan niet lukt kan ik het altijd nog in de boekhandel kopen. Dus ik vond het!
Het geheim ligt in de juiste intentie, de bereidheid er zelf alles aan te doen en het vervolgens loslaten wanneer of hoe het werkelijkheid wordt. Daar is vertrouwen en overgave voor nodig. Dat is niet altijd zo makkelijk. Maar als je bewust wil worden dan moet je soms even wat tegenwind kunnen verduren. En oei... ik groei, ervaren. Los kunnen laten dat de dingen niet gaan zoals jij het wilt!

Kerspruim (Cherry Plum) is volgens Edward Bach de remedie voor de frustratie in dingen die niet gaan zoals we willen. Deze bloesem groeit vroeg in de lente als of het wil zeggen: er is hoop! Nog voor de blaadjes aan de bomen komen draagt de Kerspruim al haar bloesem. Ze wordt vaak geplant als windscherm om tere fruitbomen te beschermen tegen de wind. Dit typeert deze bloesem ook in de energie die ze uitstraalt. “Rustig maar, ik ben er, ik bescherm je, open je maar… het leven heeft je nog zoveel te bieden. Alles gaat volgens het plan van het grotere geheel.” Ze is daarom ook een belangrijk onderdeel van de Rescue-remedie en kan je kalmeren in tijden van stress, nieuwe of pijnlijke ervaringen.

Als we de angst ervaren de controle te verliezen, kan dat tot enorme onmacht leiden. Onmacht is aan de ene kant een emotie vol frustratie en woede, maar kan ook veroorzaken dat we het totaal niet meer zien zitten.
Als we woede en boosheid ervaren kan dat echter ook een enorme kracht worden om dingen gedaan te krijgen. Sommige mensen zeggen wel eens: “Als ik me even kwaad maak, heb ik in mum van tijd het huis schoon.” Alsof je diep van binnen hoort: en nu is het genoeg geweest! Even beheerst met de vuist op tafel slaan. Maar degenen die de energie van Kerspruim missen, kunnen dit niet. De angst voor hun eigen woede en de gevolgen daarvan, wordt vaak ernstig onderdrukt. Daarom kan de energie niet meer stromen. Omdat de focus wordt gelegd deze onmacht te bestrijden, wordt deze groter en de persoon komt onder enorme druk te staan, met alle gevolgen van dien.
Ook hebben kinderen hier regelmatig last van, ze kunnen door de enorme druk die zij zichzelf opleggen steeds meer in de problemen raken, pas in hun slaap kunnen ze zich overgeven aan rust en ontspanning en kunnen dan hun emoties loslaten wat zich soms kan uiten in bedplassen, waardoor hun onmacht nog meer bevestigd wordt.

'Cherry Plum' moedigt je aan om kwetsbaar te durven zijn en je open te stellen; deze energie geeft je de rust een stap terug te doen en de dingen objectief te bekijken, waardoor de onmacht verdwijnt. Als je eerlijk en open bent over je gevoel, hoef je niets te onderdrukken. De bachremedie ‘Cherry Plum’ geeft je een beschermd gevoel, kalmte, waardoor je kracht kan putten in de inzichten die je krijgt als je onmacht kan vervangen door overgave.

De Deugden die hierbij kunnen ondersteunen zijn dan ook openheid en onthechting. Deze eigenschappen hebben een sterke relatie met geloof en overgave. Want het grotere geheel kunnen wij meestal niet overzien. Bekijk de kaarten op: www.actonvirtues.nl

Ik heb gemerkt dat als ik me overgeef aan geloof en vertrouwen, (en geloof me, dat is voor mij net zo goed een opgave!) dat alles uiteindelijk goed komt, dat ik me wel veilig kan voelen ook al weet ik niet wat er gaat gebeuren. Als ik de ingevingen van mijn hart blijf volgen, kan ik bij mezelf blijven en aanvaarden dat dingen soms een andere wending nemen dan ik had kunnen bedenken. Ik kan me dan laten verrassen door de dingen die dat weer met zich meebrengt. Uiteindelijk zijn niet de omstandigheden die ons maken wat we zijn, maar de manier waarop we er mee omgaan. Als we beseffen dat we altijd opnieuw keuzes kunnen maken, is die vrijheid toch veel beter dan controle willen hebben?

Wil je meer info over hoe Bachremedies jou kunnen ondersteunen, neem dan even contact met mij op via mijn website.

Geen opmerkingen: